15Νοέμβριος2019

Αρχική Ειδήσεις Επαγγελματικά Νέα Πολιτικοί Μηχανικοί Stadskipstunnel | Η πρώτη σήραγγα ναυσιπλοΐας του κόσμου, στην Νορβηγία

Stadskipstunnel | Η πρώτη σήραγγα ναυσιπλοΐας του κόσμου, στην Νορβηγία

stadskipstunnel-h-prwth-shragga-nausiploias-tou-kosmou-sthn-norvhgia

Η Νορβηγική κυβέρνηση ανήγγειλε ότι προγραμματίζει την κατασκευή της πρώτης σήραγγας διέλευσης μεγάλων πλοίων του κόσμου για την παράκαμψη ενός επικινδύνου τμήματος των νοτιοδυτικών ακτών της χώρας. Κατά την πρόσφατη παρουσίαση του νέου δεκαετούς σχεδίου ανάπτυξης των συγκοινωνιών η κυβέρνηση δήλωσε ότι έχει αποφασισθεί η διάθεση πίστωσης ύψους 1 δισ. Νορβηγικών Κορωνών (περίπου 130 εκατ. €) για την κατασκευή της σήραγγας ναυσιπλοίας Stad, υπό την ομώνυμη χερσόνησο, στην οποία καταγράφονται συχνά θυελλώδεις άνεμοι και υψηλός κυματισμός.


Η μήκους 1,8 km σήραγγα θα διανοιχθεί στα γρανιτικά πετρώματα της χερσονήσου και θα επιτρέψει την ασφαλή σύνδεση δύο πολυσύχναστων γειτονικών φιόρντς.
«Το έργο θα βοηθήσει στην αναβάθμιση της ασφαλείας και της πλευσιμότητας στην περιοχή», όπως δήλωσε κυβερνητικός παράγων.
Το συνολικό κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 1,6 δισ. ΝΚ, οι δε εργασίες προβλέπεται να αρχίσουν το 2018 και να διαρκέσουν περί τα 4 χρόνια. Πάντως δεν έχει διευκρινισθεί πως θα καλυφθεί η δαπάνη πέραν του 1 δισ. ΝΚ που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό.
Ήδη υπάρχουν σήραγγες για φορτηγίδες, λ.χ. κατά μήκος του Γαλλικού Canal du Midi, αλλά η σήραγγα Stad θα είναι η πρώτη στον κόσμο που θα επιτρέπει την διέλευση μεγάλων φορτηγών και επιβατικών πλοίων, εκτοπίσματος έως 16.000 τόνων.
«Θα είναι η πρώτη σήραγγα στον κόσμο που θα επιτρέπει την διέλευση μεγάλων πλοίων, όπως το γνωστό Coastal Express, το περίφημο κρουαζιερόπλοιο που εκτελεί δρομολόγια κατά μήκος των Νορβηγικών ακτών», δήλωσε ο κ. Ottar Nygaard, Δήμαρχος της κωμόπολης Selje στην περιοχή της σήραγγας, ο οποίος είναι ο επικεφαλής του έργου.
Σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας Nordvest Fjordservice, στα νερά της χερσονήσου Stad έχουν καταγραφεί 46 ναυάγια ή προσαράξεις με 33 νεκρούς, από τα τέλη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα.
Η Σήραγγα Ναυσιπλοίας Stad (Νορβηγικά: Stad skipstunnel) περιλαμβάνει θαλάσσιο δίαυλο και υπόγεια εξόρυξη υπό την χερσόνησο Stad, κοντά στην πόλη Selje. Στην περίμετρο της χερσονήσου δεν υπάρχουν νησίδες και τα νερά της περιοχής θεωρούνται από τα πλέον επικίνδυνα των Νορβηγικών ακτών. Έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές λύσεις: μεταξύ Eide και Kjodepollen (η συντομότερη χάραξη, μήκους περίπου 1,8 km) και μεταξύ Skarbo και Flode (κατά τι μεγαλυτέρου μήκους, αλλά πλησιέστερα στον μυχό των φιόρντς).
Η πρώτη πρόταση για την κατασκευή σήραγγας ναυσιπλοΐας στην περιοχή διατυπώθηκε σε άρθρο της εφημερίδας Nordre Bergenhus Amtstidende το 1874. Στην ίδια εφημερίδα, λίγο αργότερα, δημοσιεύθηκε άρθρο στο οποίο προτεινόταν η κατασκευή σιδηροδρομικής σήραγγας υπό την χερσόνησο. Η σήραγγα αυτή θα είχε το μισό περίπου κόστος της αντίστοιχης πλωτής και θα επέτρεπε την διακίνηση φορτηγίδων με ανύψωση και φόρτωσή τους επί ειδικών σιδηροδρομικών βαγονιών και καταβιβασμό τους στην θάλασσα στο τέλος της διαδρομής.
Το 2011, έκθεση του Νηογνώμονα Det Norske Veritas και του Ινστιτούτου Οικονομικών και Επιχειρησιακών Ερευνών για λογαριασμό της Νορβηγικής Αρχής για τις Ακτές, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η κατασκευή σήραγγας δεν μπορούσε να τεκμηριωθεί από οικονομική άποψη. Στην έκθεση εξετάσθηκαν δύο λύσεις κατασκευής σήραγγας, μια με μικρότερη διατομή, κόστους 1,26 δισ. ΝΚ και μια με μεγαλύτερη διατομή, κόστους 2,03 δισ. ΝΚ και υπολογίσθηκε ότι το ανηγμένο σε τρέχουσες τιμές κόστος των ναυτικών ατυχημάτων και καθυστερήσεων ήταν 371 και 390 εκατ. ΝΚ, αντίστοιχα. Όμως αντίστοιχη έκθεση του 2007, είχε καταλήξει σε αντίθετο συμπέρασμα. Οι διαφορές αποδόθηκαν από την Νορβηγική Αρχή Ακτών στην πληρότητα και ακρίβεια των στοιχείων που εξετάσθηκαν κατά την σύνταξη των δύο εκθέσεων.

stadskipstunnel-h-prwth-shragga-nausiploias-tou-kosmou-sthn-norvhgia2

 

 

Πηγή: e-archimedes.gr